torsdag 16. september 2010

Å leve i eksil


Foto: Aust-Agder fylkeskommune

al- Mustalim: Den salige

Han går alene til sitt hjemland
Han går alene, til sin skjebne
Han går alene, og er derfor med Gud
Han går alene
Han går
Han tar ingenting med fra jorden
Bare sitt likklede

Dette er et utdrag fra diktsamlingen Min brors smerte av Mansur Rajih, og som er oversatt til norsk av Maria Aamo Reme (2008).

I dag fikk dere oppleve forestillingen "Å leve i eksil" på skolen. Dere ble presentert for historien til Mansur Rajih fra Jemen, som har vært politisk fange 15 år av sitt liv og som har overlevd med hjelp av skrivingen sin og livet og kjærlighet som våpen. - Når jeg står foran døden, må jeg kjempe med livet som våpen. Jeg må kjempe mot hat med kjærlighet som våpen. Jeg bestemte meg for at jeg skulle bli motsatt av dem. Om jeg skulle bli som dem, da ville jeg dø innvendig. Derfor kjemper jeg mot diktatur og for demokrati.


Oppgave:
  1. Skriv et kort referat fra innholdet i presentasjonen "Å leve i eksil"
  2. Skriv et lite refleksjonsnotat om inntrykkene du sitter igjen med etter denne presentasjonen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar